ישנו דמיון בין חינוך ילד לשליטה בעשיית צרכיו ובין חינוך כלבים לעשיית צרכים בחצר בכך שבתקופת הינקות היכולת הפיזיולוגית לשליטה בצרכים מוגבלת מאוד.
אך אצל גורים, כבר בגיל חודשיים, מופיע דחף להימנע מלכלוך מרחב המחיה במידה והוא מוגבל. הדחף לעשיית צרכים מופיע: מיד לאחר הארוחה, לאחר התעוררות הכלב משינה (בד"כ מוקדם בבוקר), לאחר פעילות גופנית, בסיום הטיול בחצר, ולאחר גירוי של ריח שתן וצואה שנעשו ע"י הכלב עצמו או כלב אחר.
חינוך כלבים לניקיון – הלכה למעשה
יש להוציא גור לטיול לאחר הארוחות, לאחר פעילות גופנית מס' פעמים גדול ככל האפשר ורצוי לפינה קבועה בחצר – "פינת השירותים" בה יטייל ויריח כרצונו. יש לדחות את הטיול הלילי לשעה מאוחרת ככל האפשר ולהקדים את טיול הבוקר כדי למנוע "תקלות" – גור צעיר יכול להתאפק כ- 6 שעות בלבד.
תקופת החינוך תלויה בגיל הכלב – בממוצע תארך כשבוע -שבועיים. בתקופה זו יש להגביל מאוד את תנועתו כדי לנצל את רצונו לשמור על תחום מחייתו נקי. יש הממליצים להגביל את תחום מרחב המחיה למלונה או שטח של 1 מ"ר בלבד ובהדרגה להגדיל תחום זה לשאר חלקי הבית ובהתאם לשמירת הניקיון.
תיקון "תקלות"
במידה והכלב לכלך בתוך הבית – ראשית יש לנקות היטב תוך שימוש בחומר חיטוי ריחני, כדי למנוע את משיכת הכלבלב ל"זירת הפשע".
בגורים צעירים מאוד, במקרים של היעדרות קבועה וארוכה מהבית ניתן להשאיר עיתונים על הרצפה בתחום המחיה ובכך להרגיל את הכלב לעשיית צרכיו על עיתונים. בהדרגה נקטין את כמות העיתונים הפרושים על הרצפה ונגדיל את תחום המחיה של הגור.
במידה ותפסנו את הגור לפני עשיית צרכיו עלינו להפסיקו מיידית ע"י הפקודה "לא!" ולהוציאו לחצר מיידית ולשבחו על עשיית צרכיו "בפינת השירותים". בכל מקרה אין להעניש כלב לאחר ששגה. הענישה תלמד את הכלב לפחד מבעליו ולא תתרום ליכולתו להתאפק.
כיצד לאלף כלב לא לאכול דברים מהרצפה
הפקודה הכי מועילה במקרה זה היא הפקודה "עזבי". כלב שלמד והפנים את הפקודה ישמוט מפיו כל דבר. טיול עם מחסום הורס לכלב חצי מחוווית הטיול, וחבל. חינוך פותר בעיות ללא עזרים חיצוניים וזו גדולתו של אילוף.
לימוד הפקודה: להראות לכלב צו´פר טעים, כשהוא עדיין בידכם, בצורה שלכם יש שליטה עליו. לתת פקודת "עזבי" (או עזוב). לא לאפשר לכלב גישה לממתק, לחכות מספר שניות ואז בקול עליז לאמר "חפשי" ולתת אותו תוך תשבחות. לחזור מספר פעמים כל פעם לתת לו יותר גישה לצ´ופר, ולהאריך את הזמן לפני השחרור (חפשי).
השלב הבא: לתת לכלב פקודת "ארצה", לתת פקודת "עזוב" ולהשאיר את הממתק על הרצפה לפניו – אבל בטווח מספיק גדול שלכם תהייה שליטה שהכלב לא יגיע אל הממתק לפניכם. כלב חכם, יסיט מבטו מהגרוי, כדי להמנע מקונפליקט. שוב, לחכות 30 שניות, לשחרר ולתת את הצ´ופר. לחזור תוך הארכת הזמן.
השלב הבא: לתת לכלב ממתק, לתת פקודת "עזוב" ואז לקחת ממנו את הממתק. כלב שהפנים שלב א´ וב´ יעזוב את הממתק ויתן לכם אותו מיד. לשבח לצ´פר ללטף.
לא לשכוח כמו בכל פעולת לימוד:
א. לחזור הרבה פעמים בהזדמנויות שונות
ב. להיות עקביים
ג. תמיד לשבח ולתגמל על ביצוע חיובי
ד. תמיד להבהיר מראש לכלב מה כוונתכם
הפקודה הזו מעולה להמון דברים
הכלב נוהג לקפוץ על אנשים, לפני שהוא קופץ, לתת פקודת "עזוב".
הכלב נובח יותר מדי, לתת פקודת עזוב.
הכלב מתקרב לכלב אחר ואינכם מעונינים במגע בינהם, לתת פקודת עזוב וכו´.
לסיכום:
חינוך לניקיון הינו פשוט יחסית ומתבסס על רצון טבעי משותף לנו ולכלב ולשמור על מרחב מחייה נקי ככל האפשר. הגבלת התנועה והוצאת הכלב ל"פינת השירותים" מספר רב של פעמים ביום מבטיחים הצלחה בחינוך לניקיון. אילוף לפקודה "עזוב" עוזר בהרבה מצבים במיוחד לכלב שאוכל הרבה "זבלים". במקרים קשים במיוחד לכלב או לכם, נשמח לעמוד לשירותכם.